תאונת דרכים שהיא תאונת עבודה

קרה חלילה שפגע בכם רכב כשחציתם את הכביש בדרך חזרה מהפסקת הצהריים למקום העבודה? נפגעתם בתאונה כשהרכב שלכם החליק וסטה מהכביש בדרך מהעבודה הביתה? חשוב שתדעו כי אדם שנפגע בתאונת דרכים תוך כדי ועקב עבודתו, כמו גם בדרך מהבית לעבודה ובחזרה, יוגדר כנפגע של תאונת דרכים שהיא גם תאונת עבודה.

תאונת דרכים שהיא גם תאונת עבודה

מדוע חשובה ההגדרה של תאונה הדרכים כתאונת עבודה?

ההגדרה היא חשובה משום שיש לכך השפעה על חישוב הפיצוי שמגיע למי שנפגע בתאונה כזו, וישנם שני גופים שניתן לתבוע מהם פיצוי בגין הנזק.
בנוסף, יש לדעת כי החוק כולל תחת הגדרה זאת לא רק שכירים, אלא גם עצמאיים שנפגעו בתאונת דרכים במהלך עבודתם. כמו כן, גם אם נפגעתם בתאונת דרכים כהולכי רגל או כרוכבי אופניים, או כל אמצעי אחר ששימש אתכם להגיע למקום העבודה או במהלכה, תאונת הדרכים תוכר כתאונת עבודה.

מהן התאונות הנפוצות שיחשבו גם כתאונת עבודה?

לפני הכל, כל תאונת דרכים שקרתה במסגרת עבודה הכוללת נהיגה – כמו נהגי מונית, נהגי אוטובוס והסעות, או כל עובד אחר שהנהיגה היא חלק מעבודתו (סוכני מכירות, מורים לנהיגה, מחלקי קו מוצרים וכדומה) – תוגדר כתאונת עבודה.

כמו כן, גם אם העובד לא נהג בעצמו ברכב שעשה תאונה, אך התאונה קרתה בנסיעה שהתבצעה במסגרת העבודה, היא תיחשב גם כתאונת עבודה. כך, למשל, הוא המקרה של מנהלת פרויקט שנסעה במונית לפגישת עבודה מחוץ למשרד.

יתרה מכך, גם תאונות המתרחשות בנסיעה אל מקום העבודה בתחילת היום, ובחזרה הביתה בסופו, או בנסיעה בין שני מקומות עבודה שונים, יוגדרו כתאונות עבודה, כל עוד לא הייתה סטיה משמעותית מהמסלול המקובל של הנסיעה.

מה הפיצוי המגיע לנפגע בתאונת עבודה שהיא גם תאונת דרכים מחברת ביטוח החובה?

ראשית חשוב לדעת שאין כפל פיצוי, ויחד עם זאת, הפיצוי מחברת הביטוח הוא פיצוי משלים לפיצוי שניתן מהביטוח הלאומי ומטרתו לכסות הוצאות שהביטוח הלאומי לא כיסה, הפסדים עתידיים שלא נלקחו בחשבון, כאב וסבל, ונזקים נוספים, בהתאם לכל מקרה לגופו.
על פי רוב, מומלץ להגיש את התביעה כנגד ביטוח החובה רק לאחר שהסתיים כל ההליך בביטוח לאומי, משום שדרגת הנכות שנקבעה על ידי הוועדה הרפואית בביטוח הלאומי מחייבת גם את חברת ביטוח החובה בתביעה האזרחית המוגשת נגדה. עם זאת, לעתים ישנם שיקולים המצדיקים דווקא את עיכוב קיום הוועדה הרפואית בביטוח לאומי, ועורך הדין המטפל יוכל לייעץ בעניין זה. התייעצו עמו ואל תפנו לביטוח לאומי לפני שביררתם מה מתאים למקרה שלכם.

את מי יש לתבוע בגין נזק גופני שנגרם בתאונת דרכים שהיא תאונת עבודה?

כאשר נפגעים בתאונת דרכים שהיא גם תאונת עבודה יש לתבוע שני גופים שונים – את המוסד לביטוח לאומי, בגין תאונת העבודה, ואת חברת ביטוח החובה, בגין תאונת הדרכים.
את התביעה למחלקת נפגעי עבודה בביטוח הלאומי מומלץ להגיש ראשונה ויש להגישה לכל היותר תוך שנה מיום התאונה.

דילוג לתוכן