עורך דין תאונות אופנוע

החל מגיל 15.5 ניתן בישראל לגשת למבחן תיאוריה עבור רישיון נהיגה על אופנוע ומגיל 16 ניתן לגשת למבחן המעשי. ללא ספק מדובר בגיל צעיר, בייחוד בהתחשב בעובדה שנהגי הרכב הדו-גלגלי מעורבים בתאונות דרכים באחוז גבוה מכלל האוכלוסייה. למעשה, על פי הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים (הרלב"ד) בשנת 2022 עמד אחוז תאונות אופנוע קטלניות על 22% מכלל ההרוגים בתאונות הדרכים.

עורך דין תאונות אופנוע

יש מי שחיידק האופנועים מצוי בו מילדות, ומי שמתניידים באמצעות רכב דו-גלגלי פשוט כדי לייעל את הזמן. המדינה הפקוקה שלנו, הצפיפות על הכביש והעובדה שמדובר בכלי קטן, ביחס למכונית, מהיר וזריז שגם נוסע בדרך בין עירונית, הפכו את האופנועים ואת הקטנועים לבחירה המועדפת על רבים – הן צעירים והן בוגרים ומבוגרים.

אך כפי שכבר ציינו, מדובר בכלי מסוכן שהמשתתפים בו מצויים בסיכון גבוה ביותר לתאונה. הסיבות לכך רבות ומגוונות – בין היתר העובדה שמדובר ברכב שהוא בעל שני גלגלים בלבד ועל כן יציבותו פחותה מזו של מכונית. שנית, העובדה שרוכבי אופנוע חשופים לגמרי ביושבם על כלי הרכב ומשכך, כל נפילה או תזוזה לא נכונה עלולה לעלות בפציעה. לכך יש להוסיף את הנטייה של רבים מרוכבי האופנוע לוותר על הזהירות לטובת המהירות. בנוסף, גודל הכלי ומהירותו (וכן, גם חוסר זהירות מצד הרוכב) יוצרים לא פעם מצב שבו נהגי המכוניות אינם מבחינים בהם ופוגעים בהם.

תאונות אופנוע

הנתונים האכזריים של תאונת דרכים אופנוע הובילו את הרשות המחוקקת להתקין תקנות תעבורה שנועדו במיוחד עבורם. כך, למשל, העובדה כי נהגים אלו מחויבים לחבוש קסדה (ורצוי גם ביגוד מגן). ישנן גם הנחיות בנוגע להרכבת נוסע נוסף, דבר המקשה גם הוא על יציבות כלי הרכב. הנחיות אלו נוגעות לגודלו של האופנוע, לגילו של הרוכב ולמנח הרגליים של הנוסע. תקנות התעבורה הנוגעות לאופנועים מתייחסות גם להובלת ציוד על האופנוע, ככל הנראה בשל העובדה כי הוא משמש פעמים רבות שליחים. על פי התיקון לחוק, לא יוביל רוכב על אופנוע חבילה, צרור או חפץ המונעים ממנו או שעלולים למנוע ממנו שליטה מלאה על רכבו. עוד קובעות תקנות התעבורה כי אסור לרוכב אופנוע לנסוע בצידו של רכב אחר, לרבות אופניים או אופנוע, אלא כדי לעקוף אותו.

תאונות אופנוע סטטיסטיקה

על פי נתוני הלמ"ס לשנת 2022, שיעור מעורבותם של אופנועים בתאונות דרכים עלה מ10.9% בשנת 2021 ל-11.4% בשנת 2022, פי 2.8 מחלקם במצב הרכב של שנת 2022 (4.1%) ופי 6.3 מחלקם בנסועה השנתית (קילומטרז') בשנת 2021 (1.8%). שיעור מעורבותם של אופנועים בתאונות קטלניות ירד ל-14.8% (מ-16% בשנת 2021).
מינואר 2023 ועד לחודש אוגוסט נהרגו 49 רוכבי ורוכבות אופנועים וקטנועים בתאונות דרכים. זאת, לעומת 41 רוכבים שנהרגו בתאונות דרכים בתאריך המקביל בשנת 2022, כלומר עלייה של 20 אחוזים. בכל שנת 2022 נהרגו 79 רוכבי אופנועים וקטנועים, המהווים 22% מכלל ההרוגים בתאונות דרכים באותה השנה. לפי הרלב"ד, ככל שהאופנוע חזק ומהיר יותר, הוא גם קטלני יותר. מי שנפגעים משמעותית יותר בתאונות דו-גלגלי הן הרוכבים הצעירים. כך, בשנה ממוצעת מתוך כל 10 אלף מורשים לרכוב עד גיל 19 נפצעו קשה או נהרגו כ-60 בשנה, בקירוב.
כמובן שלא מדובר רק בתאונות קטלניות, ומעורבותם של רוכבי האופנוע בתאונות "קלות" יותר גבוהה גם כן.

ביטוח תאונות אישיות אופנוע

בישראל ישנה חובה על כל בעל אופנוע לרכוש ביטוח חובה לכלי הרכב. מטרת הביטוח העיקרית היא לכסות על הנזק וההוצאות שעלולות להיווצר בעקבות פציעה בתאונת דרכים. זאת, בדומה לרכישת פוליסת ביטוח לכל רכב אחר העולה על הכביש.
יחד עם זאת, לאור הנתונים העגומים של תאונות הדרכים בקרב רוכבי הדו-גלגלי, הביטוחים הינם יקרים ביותר. בניסיון להקטין את העלויות שלהן, מציעות חברות הביטוח לבטח את האופנוע בביטוח חובה מוזל ב-20% תמורת רכישת מרכיב השתתפות עצמית בגובה של 25 אלף שקל על נזק שאינו נזק ממון ו-7 ימי היעדרות מהעבודה בגין מחלה.
"רבים מתפתים לביטוח הזה", אומר עו"ד אבי רסיוק, "בגלל החסכון הכספי. המטרה של חברות הביטוח היא ברורה והיא מימון קל יותר לביטוח, אבל עבור המבוטח, הפוליסה הזו עלולה לעלות לו ביוקר בהמשך הדרך. כאשר מדובר בתאונות אופנוע קלות יחסית, שאינן משאירות נכות, יתכן והמבוטח כלל לא יהיה זכאי לפיצוי בגלל ההשתתפות העצמית הגבוהה. כלומר, אם הנזק של הנפגע לא גבוה מ-25 אלף שקל אז לא יתקבל פיצוי".
בסופו של דבר כל אחד צריך לקחת בחשבון את השיקול של עלות הפוליסה אל מול הסיכון, ולהחליט מה טוב עבורו.

החוק מחייב פוליסת ביטוח

תופעה חדשה שהולכת וצוברת תאוצה בקרב רוכבי הדו-גלגלי היא ויתור מוחלט על רכישת פוליסת ביטוח חובה. ראשית נבהיר כי מדובר בפעולה שהיא בניגוד לחוק, שכן החוק בישראל מחייב פוליסת ביטוח תקפה למי שעולה על אופנוע. שנית, חשוב להדגיש כי מדובר בפעולה מסוכנת ביותר, גם אם הנהג עצמו לא ייפגע בתאונה. "במידה", מסביר עו"ד רסיוק, "והרוכב לא מבטח את האופנוע, אז גם אם הוא יפגע במישהו אחר או שייפצע הנוסע שהוא עצמו מרכיב, הוא יסתבך בצרה גדולה. הוא עלול למצוא את עצמו בסופו של דבר עם חוב כספי גדול שיתקשה לעמוד בו.

עורכי דין תאונות אופנוע

מומלץ לכל רוכב אופנוע להקפיד על חבישת קסדה (על פי חוק), להתמגן כראוי ולנסוע בזהירות יתרה. אך יודעים גם הזהירים ביותר, שתאונת אופנוע עלולה לקרות גם אם מקפידים על כך. אז מה צריך לעשות במידה ונפגעתם בתאונת אופנוע?
העצה הראשונה היא לפנות בהקדם לייעוץ משפטי מעורך דין המנוסה בתאונת דרכים והמתמחה בתחום. עורך דין המעורה בתחום, שצבר ניסיון וידע, ידע לכוון אתכם בצורה הטובה ביותר להמשך הדרך ולתביעת הפיצוי הנדרש.
מרבית תאונות הדרכים אופנוע מתרחשות במגע בין האופנוע לבין כלי רכב נוסף. אך גם תאונה עצמית – ללא מגע כלשהו עם רכב נוסף מהווה תאונת דרכים. למשל, אם איבדתם את השליטה על האופנוע, החלקתם, או נחבלתם בגלל פס האטה. על פי חוק הפיצויים לתאונות דרכים מדובר בתאונת דרכים.

תאונות אופנוע בישראל - חשיבות התיעוד

תיעוד התאונה הוא צעד חשוב בכל תאונה, לא משנה אם מדובר בתאונה עם מכונית, דו-גלגלי, אם אתם לבד או עם עדים נוספים. ככל שתוכלו בשל מצבכם באותו הזמן, הקפידו על צילום ותיעוד זירת התאונה. אספו את פרטי העדים לתאונה, בהם תוכלו להיעזר בהמשך הדרך. בנוסף, דווחו למשטרה על מנת שיהיה תיעוד לכך.
"סוגיית התיעוד", מוסיף עו"ד רסיוק, "חשובה לגבי כל תאונה, אך ביתר שאת לנהגי אופנועים שנוסעים בשטח. פעמים רבות מדובר במי שנוסעים לבדם, דבר המקשה בהמשך להוכיח את קרות התאונה בפני חברות הביטוח. לכן, במקרים אלו חשוב אף יותר לתעד את המקרה, לרשום את פרטי העדים ככל שיש, לצלם את האופנוע בשטח אחרי התאונה וכל דבר אחד שניתן לעשות כדי לתעד את האירוע".

החשיבות של עורך דין תאונות אופנוע מומלץ

עו"ד רסיוק מוביל לשלב הבא לקראת הגשת התביעה. הגשת תביעה לקבלת הפיצויים על תאונת דרכים אופנוע. תביעה לפיצויים בעקבות תאונת אופנוע תוגש כנגד חברת הביטוח המבטחת, אצל מרבית רוכבי האופנועים והקטנועים בישראל, מדובר ב"פול – המאגר הישראלי לביטוח רכב".
הפוליסה שרכש הרוכב היא זו שנועדה לכסות את הפיצויים עבור נזקי הגוף שנגרמו לו, לאדם שהוא מרכיב או להולך רגל שהוא פגע בו. זאת, בשונה מפוליסות ביטוח מקיף או ביטוח צד ג' שנועדו לפצות עבור נזק הרכוש שנגרם לאופנוע או לרכב אחר.

גם במקרים בהם הפציעה היא קלה

במקרים בהם הפציעה היא קלה, כזו שאינה מותירה מגבלה או נכות צמיתה, יקבל הנפגע, בהתאם לפוליסה שרכש כמובן, פיצוי על כאב וסבל, הוצאות והפסדי שכר שנגרמו לו בעקבות התאונה. במידה והנזק שנגרם לרוכב הוא חמור יותר, לרוב תגיע התביעה לבית המשפט. במהלך ניהול ההליך בבית המשפט, ימונו מומחים רפואיים על מנת לאמוד את הנזק שנגרם לנפגע לצורך חישוב הפיצוי. במקרים רבים יסתיים ההליך בפשרה מול חברת הביטוח, לעיתים לפני הגשת התביעה ולעיתים גם לאחריה.
התנהלות מול חברות ביטוח היא דבר מתסכל. רובן אינן ששות לשלם את הפיצוי הנדרש ועל כן נדרשת מיומנות והבנה של עורכי דין תאונות אופנוע. עורך דין תאונות אופנוע מומלץ הוא זה שידע כיצד להתנהל מול חברת הביטוח, כיצד להדריך את הנפגע על הצד הטוב ביותר על מנת שלא יחבל לעצמו בסיכויים לקבלת פיצוי, ומהי הדרך המשפטית הטובה ביותר בעבורו לקבל את מלוא זכויותיו.

למידע נוסף ולתיאום פגישה,
צרו קשר עם צוות מרדכי ואבי רסיוק – משרד עורכי דין 08-6433770

עורכי הדין אבי ומרדכי רסיוק
עורכי הדין אבי ומרדכי רסיוק
רוצים להתייעץ איתנו? אנחנו כאן עבורכם
אריה גורדז'י
קרא עוד
עובד מהירה, יעילה השקיפות מלאה. ממליץ מאוד אפילו על תיקים קטנים מטפל בהם בצורה טובה ביותר!
meir arzoun
קרא עוד
אבי אנושי מקצועי ורציני ממליץ מאוד.
M L
קרא עוד
עורך הדין הטוב ביותר שאני מכיר
Salman A.amrah
קרא עוד
עו"ד רסיוק אפשר לסמוך עליו כן ירבו כמותו
הקודם
הבא
דילוג לתוכן