רשלנות רפואית בלידה

רשלנות רפואית בלידה

כל לידה יכולה להסתיים לפעמים בנזק או פגיעה ליולדת ו/או לתינוק. אם הנזק נגרם בשל חוסר מיומנות או חוסר זהירות של אנשי הצוות הרפואי, ייתכן שמדובר ברשלנות רפואית בלידה וניתן לתבוע בגינה פיצוי.

רשלנות רפואית בלידה

לידה היא אירוע אשר מעורבים בו שני מטופלים: האם והיילוד, ובאחריות הרופאים לדאוג לכך ששניהם יצאו בריאים ושלמים מהלידה. לידות רבות מתרחשות בארץ מדי יום ולרוב לשמחתנו הן מסתיימות בהצלחה. עדיין ישנן כאלה שבהן נגרם נזק, לעיתים גם בלתי הפיך, ואפילו מוות של התינוק או של היולדת. מהם הנזקים שיכולים להגרם לתינוק במהלך לידה ומתי נזק יחשב לרשלנות רפואית?

נזקים שיכולים להגרם ליילוד במהלך הלידה

• שיתוק מוחין: שיתוק מוחין בזמן הלידה נגרם כאשר מופיעה מצוקה עוברית, ואספקת החמצן לעובר משתבשת. במידה והמצוקה אינה מטופלת בזריזות, עלול להיגרם נזק בלתי הפיך לעובר. הנזק יכול לבוא לידי ביטוי בדרכים ובדרגות חומרה שונות כמו שיתוק מלא או חלקי , כשלעיתים נוסף לשיתוק הפיזי גם קושי התפתחותי וקוגניטיבי בדרגה כזו או אחרת של חומרה, קושי בדיבור ועוד.

• שיתוק ע"ש ארב: שיתוק זה נגרם כתוצאה מכליאת כתפיים שנקראת גם פרע כתפיים. במצב זה ישנה בעיה בחילוץ כתפי היילוד לאחר שהראש כבר יצא. הוצאתו כאשר ישנו קושי בחילוץ הכתפיים צריך להתבצע בזהירות רבה. משיכת יתר עלולה לגרום בעצבי הזרוע ולהביא לשיתוק של היד.

• מוות היילוד: במהלך הלידה צריך להיות ניטור כל הזמן ומתן תשומת לב לסימני מצוקה, דימומים פתאומיים, כאבים חריגים שחשה היולדת ועוד. עיכוב בתגובה לסימנים אלה יכול לגרום במקרים קיצוניים גם למוות של היילוד.

אילו פעולות או החלטות עלולות לגרום נזק לתינוק ולרשלנות רפואית בלידה?

כאמור, היילוד והיולדת מנוטרים כל העת במהלך הלידה. סימני מצוקה שמראה היילוד צריכים לקבל תגובה מיידית. עיכוב במעבר לניתוח קיסרי בעקבות מצב חירום עלול לגרום לנזק עד כדי מוות. מצבים כמו היפרדות השליה מהרחם או כריכת חבל הטבור סביב צוואר היילוד מחייבים ניתוח חירום בהקדם. רשלנות יכולה להיות גם בהפעלת כוח רב מדי או שימוש במכשיר בצורה שגויה במהלך לידת ואקום (לידה מכשירנית). יש לציין שלא כל מום שעימו נולד התינוק בהכרח קשור ללידה. ישנם מומים מולדים שקשורים לשיבוש כלשהו בהיריון או שלא אובחנו במהלך בדיקות ההיריון השגרתיות. במקרה כזה יש לבחון האם היתה רשלנות רפואית במסגרת מעקב הלידה.

מהי ההגדרה של רשלנות רפואית בלידה?

תביעת רשלנות רפואית בלידה מתייחסת לכל פגיעה הנגרמת עקב התנהלות לא מיומנת או לא זהירה מצד הצוות הרפואי, ושקרתה לפני הלידה, במהלך הלידה ולאחריה, במחלקת יולדות. כולל התנהלות לא מיומנת או שגויה ולא זהירה בפרוצדורות המעקב אחר היולדת והתינוק לפני ואחריה הלידה, שיטת היילוד, התערבויות רפואיות בלידה, וכדומה. יחד עם זאת, חשוב לזכור שלא כל נזק שנגרם ליולדת או לתינוק מעיד בהכרח על רשלנות רפואית.

מהי חובת ההוכחה הנדרשת בתביעת רשלנות רפואית בלידה?

כמו בכל תביעת רשלנות רפואית, גם בתביעת רשלנות בלידה התובע נדרש להוכיח, סיבתית, כי ההתנהגות של הצוות הרפואי היתה רשלנית, וכי הרשלנות הרפואית היא שגרמה לנזק באופן ישיר. למשל, שהצוות התעלם מתלונות היולדת או מסימני המצוקה של העובר, או שטכניקת הלידה שנבחרה לא התאימה או בוצעה באופן שגוי, ועקב כך נגרמה פגיעה.

מהם 3 המקרים הנפוצים ביותר של רשלנות רפואית בלידה?

המקרים הנפוצים ביותר של רשלנות רפואית בלידה קשורים להתערבויות שונות בלידה. 3 הנפוצות ביותר ביניהן, הן החלטה מאוחרת מדי על ניתוח קיסרי, שימוש שגוי או לא זהיר במכשירים (לידה מכשירנית), ותגובה מאוחרת לכליאת כתפיים של העובר. לכל אחת מההתערבויות השגויות או המאוחרות הללו יכולות להיות השלכות מרחיקות לכת.

רשלנות רפואית בלידה

שאלות נפוצות בנושא רשלנות רפואית בלידה:

אחת ההתערבויות המוכרות ביותר היא לידה באמצעות ניתוח קיסרי, העשויה להידרש כאשר מזהים שהעובר או היולדת סובלים ממצוקה. זיהוי מאוחר של מצוקת העובר, למשל, המוביל לביצוע מאוחר מדי של הניתוח הקיסרי, עשוי לגרום לנזק מוחי קבוע לתינוק.

מקרים נפוצים אחרים של רשלנות רפואית בלידה קורים עקב התערבות לא מיומנת או לא זהירה בלידה באמצעות מכשירים (לידה מכשירנית). למשל, הפעלה של כוח רב מדי או באופן שגוי של המכשור היכולה לפגוע בעובר ולגרום לנזקים ליולדת. ההשלכות יכולות להיות חמורות. למשל, פגיעה בעובר, הגורמת לדימום בין הקרקפת לגולגולת ולא מטופלת בתוך זמן קצר מרגע שקרתה, עלולה לגרום לאנמיה או פרכוסים ולעתים אף למוות.

גם בלידה שמתקדמת באופן טבעי עשויה להידרש התערבות, כמו, למשל, במקרים של כליאת כתפיים של העובר. כליאת כתפיים היא בעיה מוכרת, הקורית בעת לידה פעילה, כאשר ראשו של העובר כבר עבר בתעלת הלידה, אך הכתפיים נכלאו, והוא עשוי להיקלע למצוקה, כי כל אותה העת היולדת ממשיכה ללחוץ. חושב לזהות את המצב ולהגיב אליו במהירות באמצעות משיכה של העובר או חיתוך חיץ הנקבים. אחרת, זיהוי ותגובה מאוחרים עשויים לגרום לפגיעה באספקת החמצן לתינוק.

העיקרון שמכתיב את גובה הפיצוי הוא היקף הנזק שנגרם ליולדת או לתינוק וההשלכות של הנזק על חייהם העתידיים. בית המשפט לוקח בחשבון את ההוצאות עבור סיוע בטיפול היומיומי, הפסדים בגין אובדן כושר השתכרות, הוצאות רפואיות ופרא רפואיות, הוצאות הנובעות מהצורך בהתאמת דיור ופגיעה בניידות, כמו גם פיצוי בגין כאב, סבל ועוגמת נפש. במקרים קיצוניים הפיצוי כולל גם רכיב של קיצור תוחלת החיים.

כמו מרבית תביעות הרשלנות הרפואית, גם במקרה של פגיעה הנגרמת ליולדת עקב רשלנות רפואית בלידה ניתן להגיש תביעה לפיצוי עד שבע שנים מיום הפגיעה. אם הפגיעה היא בתינוק והתביעה נעשית למעשה בשמו, אזי ספירת 7 שנות ההתיישנות מתחילות רק עם הגיעו לגיל 18. כלומר, ניתן להגיש תביעה על רשלנות רפואית בלידה גם עד שהילוד שנפגע מגיע לגיל 25. יש לכך חשיבות רבה משום שנזקים רבים שקרו בלידה מתגבשים רק בגילאים מאוחרים יותר, ואז הפיצוי גבוה יותר.

תביעות רשלנות רפואית דורשות מן התובעים להוכיח לא רק את הנזק שנגרם להם, וכי הפעולה היתה רשלנית, אלא גם את הקשר הישיר בין הפעולה הרשלנית, הפגיעה והנזק. את כל זאת יש לעשות אל מול סוללת עורכי הדין המייצגת את בית החולים, שמטרתה להדוף תביעות מסוג זה, או להפחית כמה שניתן את סכום הפיצוי. לכן, מומלץ לקבל ייעוץ, ליווי וייצוג משפטיים של עורך דין המתמחה בתחום, במיוחד כאשר מדובר בנזקים חמורים, שבצידם סכומי פיצוי גבוהים מאוד.

מה עושים כשקיים חשד?

אם יש לכם חשד שרשלנות בזמן הלידה הביאה לנזק לתינוק פנו למשרד עורכי דין המתמחה ברשלנות רפואית. על מנת שאכן יוכח שרשלנות רפואית גרמה לנזק, יש להוכיח קשר סיבתי ברור בין הדרך בה פעל הצוות הרפואי לבין הנזק. בנוסף יש להוכיח ולהראות שהדרך בה פעל הצוות או מישהו ממנו נחשב לרשלנות. על מנת שפעולה שגרמה לנזק תיחשב לרשלנות ולא לטעות אנוש או שהנזק היה בלתי נמנע, צריכה להיות חריגה מהסטנדרטים וממבחן הרופא הסביר, כמו התעלמות מסימני אזהרה שניתן היה לראות בבירור במהלך הלידה. יש להוכיח כי ללא הפעולה הרשלנית הנזק לא היה נגרם כלל או לפחות היה קטן יותר. כמובן שנדרש שיתוף פעולה בין עורך הדין לבין רופא מומחה שייתן חוות דעת לאחר בחינת נסיבות המקרה.

חושדים שבמהלך הלידה נעשתה רשלנות שהביאה לנזק? אנחנו במשרד רסיוק מרדכי רסיוק אבי עומדים לרשותכם בכל שאלה

עורכי הדין אבי ומרדכי רסיוק
עורכי הדין אבי ומרדכי רסיוק
רוצים להתייעץ איתנו? אנחנו כאן עבורכם
אריה גורדז'י
קרא עוד
עובד מהירה, יעילה השקיפות מלאה. ממליץ מאוד אפילו על תיקים קטנים מטפל בהם בצורה טובה ביותר!
meir arzoun
קרא עוד
אבי אנושי מקצועי ורציני ממליץ מאוד.
M L
קרא עוד
עורך הדין הטוב ביותר שאני מכיר
Salman A.amrah
קרא עוד
עו"ד רסיוק אפשר לסמוך עליו כן ירבו כמותו
הקודם
הבא
דילוג לתוכן