רשלנות רפואית בטיפולי שיניים

רשלנות רפואית, ככלל, מוגדרת כהתנהלות שאינה עומדת באמות המידה של זהירות רפואית סבירה. ברפואת שיניים, זהירות רפואית סבירה דורשת מרופא השיניים לספק למטופליו את מלוא הפרטים המלאים של הטיפול אותו הם עומדים לעבור, כולל הסיכונים, תופעות הלוואי ואפשרויות טיפול אחרות. וכן, לנהוג לפי הפרוצדורות הרפואיות המקובלות בתחום.

מהם המקרים הנפוצים ביותר של רשלנות רפואית בטיפולי שיניים?

המקרים הנפוצים הם של רופא המציג את עצמו כמומחה בתחום שאין לו הכשרה מתאימה לעסוק בו. למשל, רופא שיניים המציג את עצמו כאורתודנט והמבצע טיפולים של יישור שיניים, אף שאין לו רישיון לעסוק בכך. מקרים נפוצים אחרים הם רשלנות בעקירת שיניים ורשלנות בהתקנת שיניים תותבות.

רשלנות רפואית בעקירת שיניים

רשלנות רפואית בעקירת שיניים

רשלנות רפואית בעקירת שיניים כוללת, לדוגמה, מקרים שבהם נעקרה בטעות שן בריאה במקום זו החולה או זו שהיתה מיועדת לעקירה מכל סיבה שהיא. דוגמה אחרת לרשלנות בעקירה היא טיפול חסר או לא מתאים במקום העקירה, לאחר שהשן כבר הוצאה, והגורם לזיהומים ולנזקים נוספים.

רשלנות רפואית בשיניים תותבות

רשלנות רפואית בהתקנת שיניים תותבות

במקרים של התקנת שיניים תותבות, רשלנות רפואית יכולה להתבטא בטיפול שאינו מתאים למצב הלסת של המטופל, או בהרכבת תותבות שאינן מתאימות. במקרים אחרים, הרשלנות יכולה להתבטא דווקא בהכנות לטיפול, כמו למשל צוות רפואי שלא עקר שן המפריעה אחר כך בהתקנת התותבות. לבסוף, גם מקרים שבהם אפשר היה לבחור בטיפול חלופי במקום הרכבת תותבות עשויים לעתים להיחשב לרשלנות רפואית.

רשלנות רפואית ביישור שיניים

רשלנות רפואית ביישור שיניים

בתחום יישור השיניים (אורתודנטיה) רשלנות רפואית מתייחסת לא רק למצג שווא מצד הרופא, אלא גם למקרים שבהם המטופל לא קיבל מידע מספק לגבי התוצאות וההשלכות של הטיפול. למשל, אם ברור מראש שעשויות להידרש עקירות שיניים לאורך תקופת הטיפול, או טיפול המשך כעבור מספר שנים, אך המטופל לא ידע על כך מראש, הדבר עשוי להיחשב רשלנות רפואית. גם מקרים בהם לא ננקטה זהירות מספקת ונגרם נזק של ממש למטופל במהלך התקנת ה"גשר" או הטיפול, ייחשב כרשלנות רפואית.

הנזקים שעלולים להיגרם לנפגעי רשלנות רפואית בטיפולי שיניים

רשלנות רפואית בטיפולי שיניים עשויה להתבטא הן בנזק פיסי והן בעוגמת נפש. בנוסף, גם חוסר שביעות רצון מתוצאות הטיפול, שנגרם בעקבות תיאום ציפיות לקוי בין הרופא למטופל, עשוי להוות נזק שיצדיק קבלת פיצוי בגין רשלנות רפואית. הפגיעות עקב רשלנות רפואית בטיפולי שיניים הן מגוונות, וכוללות נזקים כירורגיים, אסתטיים ואחרים. הפגיעה עלולה להיות בשרירים ובעצבים ולגרום לכאבים עזים בפה ובלסת, להשפיע על יכולת הדיבור והאכילה, ובמקרים מסוימים אף לגרום לעיוותים חיצוניים של השיניים והפה. כל הפגיעות הללו יכולות להיות זמניות או קבועות, ולהצריך לעתים טיפולים נוספים לצורך תיקון הנזקים.

כיצד ניתן לדעת האם מגיע לי פיצוי בגין רשלנות רפואית בטיפול שיניים?

כדי להוכיח שיש עילה לתביעה ושהמטופל זכאי לפיצויים בגין רשלנות רפואית צריכים להתקיים שלושה יסודות: הראשון הוא הפרה של מידת הזהירות אליה מחויב הרופא המטפל, כלומר שהרופא לא היה זהיר בבחירת סוג הטיפול או בטיפול עצמו (עצם הרשלנות); השני הוא גרימת נזק ממשי (שיכול להיגרם מהטיפול עצמו או מחוסר טיפול מתאים); והיסוד השלישי הוא קשר סיבתי ברור בין הרשלנות לבין נזק. כלומר, שהנזק שנגרם למטופל הוא תוצאה מהטיפול הרשלני שקיבל.

מדוע חשוב לבחור בעורך דין המתמחה ברשלנות רפואית שיניים בעת הגשת תביעה לפיצוי?

במקרים בהם מתעורר אצל המטופל חשד שנגרם לו נזק כתוצאה מרשלנות, חשוב שיפנה לעורך דין המתמחה ברשלנות רפואית בטיפולי שיניים, שיהיה אחראי על איסוף כל החומרים הרלוונטיים להגשת התביעה, כמו קבלות המוכיחות מתן שירות וטיפול, צילומי רנטגן וחומרים אחרים. חשוב שיהיה זה עורך דין בעל נסיון מוכח בתחום.

הליך התביעה לפיצוי בגין רשלנות רפואית בטיפול שיניים

עורך הדין יפנה בשם המטופל לגורמים הרלבנטיים לרשלנות (צוות הטיפול, המוסד הטיפולי וכדומה) וישיג מהם את המסמכים הדרושים לביסוס התביעה. לאחר איסוף החומרים, עורך הדין יפנה להתייעצות עם רופא מומחה שיקבע האם יש עילה להגשת תביעה בגין רשלנות. בהמשך, בהתייעצות עם עורך הדין, יוכל המטופל לקבוע מהי מידת הנזק שנגרם ובעקבות זאת מהו גובה הפיצוי שיש לתבוע, כולל התשלום ששילם עבור הטיפול, תיקון הנזק, מידת עוגמת הנפש שנגרמה לו והאפשרות לאובדן כושר השתכרות.
לבסוף, עורך דין מומחה ומיומן יוכל גם לנהל משא ומתן עם הצד השני, במטרה להגיע להסדר מתאים שישקף את גובה הנזק, או להמשיך בניהול התיק בבית המשפט אם המשא ומתן ייכשל.

כיצד לבחור עורך דין לתביעת רשלנות רפואית שיניים?

כשמטופל ניגש לבחור עורך דין לטיפול בתביעת הרשלנות מומלץ שיבחר עורך דין שמתמחה בדיני נזיקין וברשלנות רפואית בפרט, בעיקר בשל המורכבות של תביעות מסוג זה, המצריכות ידע רב שהוא גם משפטי וגם רפואי.

לסיכום, כדי שנזק שנגרם בעת טיפולי שיניים ייחשב לרשלנות רפואית ויזכה בפיצוי, על המטופל להוכיח שלנזק יש קשר ישיר לטיפול שקיבל (או לחוסר טיפול מתאים) וכי הטיפול שניתן (או לא) היה רשלני.
הבחינה המשפטית שקובעת האם מדובר ברשלנות בטיפולי שיניים מבוצעת על-ידי מומחה בתחום רפואת השיניים או בכירורגיית הפה והלסת, ומומלץ להגיש את התביעה באמצעות עורך דין נזיקין המתמחה ברשלנות רפואית ובעל נסיון בהגשת תביעות מסוג זה.

עורכי הדין אבי ומרדכי רסיוק
עורכי הדין אבי ומרדכי רסיוק
רוצים להתייעץ איתנו? אנחנו כאן עבורכם
אריה גורדז'י
קרא עוד
עובד מהירה, יעילה השקיפות מלאה. ממליץ מאוד אפילו על תיקים קטנים מטפל בהם בצורה טובה ביותר!
meir arzoun
קרא עוד
אבי אנושי מקצועי ורציני ממליץ מאוד.
M L
קרא עוד
עורך הדין הטוב ביותר שאני מכיר
Salman A.amrah
קרא עוד
עו"ד רסיוק אפשר לסמוך עליו כן ירבו כמותו
הקודם
הבא
דילוג לתוכן