דף הבית » תביעת ביטוח חיים ופנסיה
ביטוח חיים הוא כלי חשוב להבטחת עתיד כלכלי לבני המשפחה במקרה של מוות או נכות. עם זאת, לא תמיד תהליך התביעה מול חברות הביטוח הוא פשוט וחלק.
תהליך התביעה מול חברות הביטוח יכול להיות מורכב ודורש הכנה מקיפה ומסמכים רבים. על מנת להגיש תביעה בצורה מוצלחת, חשוב להבין את תנאי הפוליסה ולוודא שהתביעה עומדת בדרישות הספציפיות. בשלב זה, לעתים קרובות יש צורך לפנות לסוכן הביטוח או לעורך דין מנוסה על מנת לקבל הדרכה.
חברת הביטוח עשויה לבקש מסמכים ומידע נוסף. חשוב להיענות לבקשות אלה במהירות ותוך שיתוף פעולה מלא. אי-עמידה בדרישות עלולה לגרום לעיכובים או אף לדחיית התביעה. כמו כן, לא מן הנמנע שחברת הביטוח תנסה להפחית מההטבות המגיעות לכם או לחלוטין לדחות את התביעה. במקרה כזה, כדאי לערער ולהסתייע בייצוג משפטי מקצועי.
ייעוץ משפטי מקצועי הוא המפתח להגנה על זכויותיכם מול חברות הביטוח. משרד עורכי הדין מרדכי רסיוק – אבי רסיוק הוא בעל ניסיון עשיר בהתמודדות מול חברות ביטוח ובהכרת דרישות הפוליסות והתקדימים המשפטיים. אנו נלווה אתכם לאורך כל התהליך ונפעל למיצוי מלא של הזכויות המגיעות לכם.
פוליסת ביטוח חיים (ריסק) היא פוליסת ביטוח למקרה מוות. הביטוח אמור לכסות את המוטבים של המבוטח במקרה של מוות, מכל סיבה שהיא, מוות מתאונה, ממחלה ולפעמים אפילו בגין התאבדות.
רבים מכירים את ביטוח חיים, כביטוח שחויבו לו מתוקף נטילת משכנתא על ידי הבנקים. הבנק מחייב בביטוח חיים בעת נטילת הלוואות המשכנתא, כדי שבמקרה של מוות הוא יוכל להיפרע בגין חובה ההלוואה ועל מנת שלא יצטרך להתמודד בבית המשפט על הזכויות המשפטיות.
הפוליסה מקנה סכום שנקבע מראש אותו רכש המבוטח למקרה של פטירה אותו חברת הביטוח תשלם למוטבי המבוטח אותם הוא הגדיר בסעיף המוטבים בפוליסה (בדרך כלל בן/בת זוג או ילדים אבל לא תמיד).
ישנם סוגים שונים של פוליסות ביטוח, חלקן כוללות רכיב חיסכון וחלקן לא, חלקן מבוצעות במסגרת פרטית, או דרך מקום העבודה (מוכרות יותר כביטוח מנהלים), ביטוח חיים למוטבי הביטוח (בן/בת זוג, ילדים) במסגרת ביטוח חיים למשכנתא וכו'.
המטרה המקורית של ביטוח חיים היא כיסוי ביטוחי במקרה שהמבוטח נפטר, אך במשך השנים נוספו לביטוח זה תוספות שונות, למשל ביטוח על נכות שנגרמה למבוטח או ביטוח אובדן כושר עבודה.
נכות – ביטוח למבוטח במידה ויפגע ויהפוך נכה ברמות נכות שונות. חברות הביטוח הוציאו תוספות לפוליסות ואפשרו למבוטחים לבטח עצמם חוץ ממקרה מוות גם במקרה נכות, והסכום משולם לפי אחוזי הנכות.
אובדן כושר עבודה – נכות של המבוטח המונעת ממנו לעבוד ולהתפרנס. במקרים אלו החברה תשלם פיצוי חודשי בהתאם לסכום שנקבע בפוליסת הביטוח. ניתן לקבוע סכומים שונים בפוליסה, בהתאם לשיקולי המבוטח, אך הסכום לא יכול להיום גבוה מ-75% משכר הברוטו.
למשל, כאשר אדם מאבד את כושר עבודתו, הוא מצפה מחברת הביטוח או מקרן הפנסיה שתשלם לו קצבת נכות חודשית בגין אובדן כושר עבודה. בקרן פנסיה מדובר ב"קצבת נכות" על פי התקנון של הקרן. בפוליסת ביטוח חיים מדובר ב"גמלת אובדן כושר עבודה", בהנחה שהמבוטח רכש את הכיסוי הביטוחי המתאים בפוליסה.
כיום, בניגוד לעבר, חברות הביטוח מחזיקות גם בקרנות הפנסיה החדשות, והן שמנהלות את הטיפול והתביעות במקרים של תביעות מול קרנות הפנסיה החדשות. תביעות מול קרנות הפנסיה הוותיקות מתנהלות באופן מעט שונה, בהתאם לתקנונים של הקרנות הוותיקות.
במשך שנים, ולאחר שנרכשה פוליסת ביטוח חיים, משלם עליה המובטח פרמיה חודשית. מנגד, חברת הביטוח מתחייבת במקרה של מוות לשלם סכום, לפי המצוין בפוליסה. המבוטח רשאי לבטח עצמו על סכומים שונים, קטנים או גדולים.
גובה הסכום נקבע לרוב לפי שיקולים שונים. למשל, כאשר המבוטח הוא אדם צעיר, אב לילדים קטנים, סביר שיבטח עצמו בסכום גדול יותר כדי שחלילה אם יקרה לו משהו, היורשים יישארו עם הגנה כלכלית. כמובן שגובה הסכום נתון למשא ומתן בין המבוטח לחברה המבטחת.
כאשר חברת הביטוח מכסה מבוטח בביטוח חיים היא מעוניינת לדעת מה מצבו הבריאותי לפני שהפוליסה נכנסת לתוקף. לכן על המבוטח למלא הצעת ביטוח והצהרת בריאות. במסגרת זו הוא מצהיר על מצבו הרפואי.
יש חשיבות להצהרה הזו, שכן חברת הביטוח אינה בודקת את התיק הרפואי של כל מבוטחיה, אך במידה ותוגש תביעה נגדה, יהיו להצהרות אלו משמעויות ותפקיד מרכזי.
לאחר הגשת ההצהרה ואישורה על ידי חברת הביטוח, תיקבע פרמיה בסיסית לתשלום. במידה וישנם גורמי סיכון יצטרך המובטח לשלם תוספת פרמיה. מי ישלם תוספת סיכון? לדוגמה, אדם שמעשן, מי שסובל מלחץ דם גבוה וכל מי שיש גורמים שעשויים לקצר את תוחלת חייו.
ישנם גם מקרים שבהם חברת הביטוח מסרבת לבטח. למשל, במקרים בהם המבוטח הפוטנציאלי סובל מבעיות לב משמעותיות, בעיה רפואית המוכרת כגורם שעלול להוביל למוות פתאומי.
לאחר אישור החברה, הפוליסה נכנסת לתוקף כאשר מדובר בחוזה לכל דבר ועניין בין המבטחת לבין המבוטח. במרבית המקרים ביטוח החיים נמשך עד גיל מסוים, יכול להיות עד גיל 70 או אחרת, בהתאם לתנאי החברה. במסגרת הפוליסה מעדכן המובטח את חברת הביטוח מי המוטבים שלו שיקבלו את סכום הביטוח במידה וימות.
נציין כי תביעת ביטוח חיים מתאפשרת רק על ידי המוטבים, שהם לא בהכרח היורשים.
במקרה של פטירת המבוטח, כאשר המוטבים מעוניינים לתבוע את חברת הביטוח בגין הפוליסה, תיערך בדיקה של חברת הביטוח.
בשלב הזה, תיבדק פעם נוספת הצהרת הבריאות של המבוטח, אך לא רק היא. למעשה, כל התיק הרפואי של הנפטר ייבחן על ידי חברת הביטוח. מטרת החברה היא לבחון, בין השאר בתיק הרפואי, האם היו גורמי סיכון שהמבוטח לא הצהיר עליהם בעת עריכת הפוליסה, בכוונה או בטעות. בין אם ניסה להונות את חברת הביטוח ובין אם שכח לציין בהצהרת הבריאות גורמי סיכון כאלה ואחרים או את מצבו הבריאותי האמיתי.
במידה וחברת הביטוח תמצא גורמי סיכון העולים מהתיק הרפואי, היא עלולה לסרב לבקשת המוטבים ולדחות את תביעתם. החברה עשויה לטעון במסגרת תביעת ביטוח חיים כי המבוטח לא חשף את כלל גורמי הסיכון ועל כן, בשל הפרת חוזה, היא אינה נדרשת לשלם את הכספים הנתבעים.
במקרים אחרים, עשויה חברת הביטוח לדחות באופן חלקי את תביעת ביטוח החיים. כלומר, להקטין את סכום הפיצוי בגלל שלא נחשפו בפניה כל גורמי הסיכון הרלוונטיים.
הסיבות העיקריות לדחיית תביעה לביטוח חיים זה הן בקשר להסתרת עבר רפואי משמעותי, הן במרמה והן שלא בכוונה.
ביטוח חיים, כמו גם ביטוח מנהלים, הוא חוזה בין חברת הביטוח לבין המבוטח. במקרה של תאונה או מחלה, על חברת הביטוח לפצות את המבוטח בהתאם לחוזה – פוליסת הביטוח. תנאי הפוליסה הם תנאי החוזה והם אינם משתנים סתם כך.
קרן פנסיה אינה מבוססת על חוזה, אלא על תקנון. התקנונים של קרנות הפנסיה יכולים להשתנות מעת לעת, בהתאם להחלטות הממשלה באמצעות המפקח על הביטוח. המדינה מחויבת לדאוג לאיזון אקטוארי של קרנות הפנסיה, ומשמעות הדבר שניתן גם לפגוע בזכויות של חברי הקרן לטובת הכלל.
תקנון של קרן פנסיה אחיד לגבי כלל המבוטחים ("החברים") בקרן. לעומת זאת, בביטוח חיים כל מבוטח רוכש כיסויים ביטוחיים שונים לפי שיקוליו, כך שהזכויות אינן אחידות בין כלל המבוטחים, משום שהחוזים הם חוזים שונים.
קרן פנסיה מעניקה קצבת נכות במקרה של תאונה או מחלה, הגורמות לאובדן כושר עבודה. במקרה של מוות היורשים זכאים לקצבת שאירים.
גם פוליסת ביטוח החיים כוללת בדרך כלל פיצוי בגין אובדן כושר עבודה, במידה שהמבוטח רכש זאת. בפוליסה זו ישנם פעמים רבות כיסויים נוספים: פיצוי כספי חד-פעמי בגין נכות צמיתה, פיצוי חד-פעמי בגין מחלות קשות ופיצוי בגין מוות למוטבים. הכול תלוי בסוגי הכיסויים שנרכשו על ידי המבוטח.
משום שעורך הדין מיומן יותר במשא ומתן מול הגופים המעורבים וחברות הביטוח שלהם, מכיר את החוק ואת פסקי הדין בנושא. לכן סביר להניח שישיג פיצוי גבוה יותר באופן משמעותי בעת הגשת תביעת ביטוח חיים או קרן פנסיה.
חברות העוסקות במימוש זכויות רפואיות אינן מורשות להעניק ייעוץ משפטי מקצועי בתחום זה. הן יכולות לסייע במילוי טפסים, אך רק עורך דין ביטוח חיים ופנסיה יוכל באופן נכון לכוון את הנפגע ולייעץ לו כיצד עליו לפעול. בנוסף לכך, רק עורך דין רשאי לייצג נפגע בדיונים משפטיים.
הדברים מקבלים משנה תוקף כשמדובר בפוליסות ביטוח או תקנונים של קרנות פנסיה, המהווים מסמכים משפטיים שעורכי דין הם המוסמכים לפרשם ולייעץ בנוגע להם.
זו עומדת על 3 שנים, להבדיל מדיני הנזיקין הכלליים שבהם תקופת ההתיישנות היא 7 שנים. לפיכך, אם לא מוסכם על גובה הפיצוי טרם עברו 3 שנים ממקרה הביטוח, התביעה תתיישן – אלא אם תוגש עד לאותו מועד תביעה לבית משפט. חשוב לציין שרק הגשת תביעה לבית המשפט עוצרת את מרוץ ההתיישנות, ולא תקופת ההתכתבות והמשא ומתן עם חברת הביטוח.
תביעה לפיצוי חודשי בגין אובדן כושר עבודה לפי פוליסת ביטוח חיים היא תביעה שעילתה מתחדשת מדי חודש בחודשו. המשמעות היא כי אם תוגש תביעה המתייחסת לתקופה של מעבר ל-3 שנים לאחור, חברת הביטוח תטען להתיישנות.
תקופת ההתיישנות של 3 שנים קבועה בחוק חוזה הביטוח בחריג אחד: נקבע כי "אם הייתה עילת התביעה נכות שנגרמה למבוטח ממחלה או מתאונה, תימנה תקופת ההתיישנות מיום שקמה למבוטח זכות לתבוע תגמולי ביטוח לפי תנאי חוזה הביטוח". הכוונה היא שבעניין תביעה בגין נכות צמיתה, את 3 השנים יש למנות מהמועד שבו התגבשה סופית הנכות הצמיתה ולא ממועד התאונה. בכל מקרה, וכדי למנוע טענת התיישנות מצד חברת הביטוח, יש לבדוק עניין זה ולהיוועץ עם עורך דין מוקדם ככל האפשר.
בעיקרון, תקופת ההתיישנות עשויה להיות שונה מזו של ביטוחי חיים, ויש לבחון את התקנון הרלוונטי. גם הערכאה שדנה בנושאים אלה שונה – תביעות נגד קרנות פנסיה מתבררות בדרך כלל בבית הדין לעבודה, להבדיל מבתי המשפט השלום והמחוזי בתביעות נגד חברות ביטוח על פי פוליסת ביטוח חיים. לפיכך, יש להיוועץ בעורך דין מוקדם ככל האפשר ולהימנע מטענת התיישנות.
שכר הטרחה נקבע בכל מקרה לגופו ובהתאם לנסיבותיו. על פי רוב, אנו נוהגים לסכם על שכר טרחה לפי אחוזים מתוך הפיצוי הסופי בתיק (לא כולל ערעור ולא כולל הוצאות, אם ישנן).
למידע נוסף ולתיאום פגישה, צרו קשר עם צוות מרדכי ואבי רסיוק – משרד עורכי דין 08-6433770
במקרים כאלו יכולה להתעורר מחלוקת ולפעמים היא מצדיקה גם הגשת תביעה לביהמ"ש, דרך עורך דין ביטוח חיים שמתעסק בתחום.
בתביעות המתבססות על תשלום חלקי של חברת הביטוח תתעורר המחלוקת האם חברת ביטוח סבירה אחרת, הייתה מבקשת פרמיה גבוהה יותר.
עורך דין ביטוח חיים מטעם המוטבים יציג חוות דעת של מומחים שיטענו כי הבעיות לא היו משמעותיות וכי חברת ביטוח אחרת לא הייתה דורשת פרמיה גבוהה יותר, ומשכך על חברת הביטוח לשלם את מלוא הסכום.
במסגרת ההליך ידונו הצדדים האם המבוטח אכן ניסה להסתיר את מידע רפואי משמעותי או האם הסתיר אותו בכוונת מרמה. במידה וההליך יגיע לכדי לדיון משפטי, יצטרך השופט להכריע בסוגיה הזו.
כאשר המבוטח נפטר ולא מתקבל הפיצוי מחברת הביטוח, או כאשר מתקבל פיצוי חלקי, יש הכרח בהגשה מהירה של תביעה לבית המשפט. בניגוד להליכים אחרים, תקופת ההתיישנות בתביעות ביטוח חיים היא קצרה יותר. עד שנת 2020 עמדה תקופת ההתיישנות על 3 שנים, תיקון לחוק האריך את התקופה ל-5 שנים (חוק חוזה ביטוח) מיום הפטירה.
ישנה משמעות גדולה לשאלה האם המבוטח הסתיר מידע בטעות או בכוונת מרמה. במקרה של הסתרה בכוונת מרמה (הפרת חובת הגילוי לפי חוק חוזה הביטוח) פטורה החברה מכל תשלום.
התנהלות מול חברת הביטוח היא מורכבת ומצריכה ניסיון וידע של עורך דין מומחה בתחום. עורך דין מומחה ומקצועי יהיה בקיא בפרטי החקיקה המשתנים, בפסיקה המתעדכנת וברזי החוק.
הצורך בהוכחת התביעה אל מול נציגי חברת הביטוח מחייבים ניסיון רב, לצד הסתייעות במומחים בתחומי הרפואה השונים.
משרד עורכי דין רסיוק בבאר שבע הוא מהמובילים והבולטים בתחום דיני הנזיקיין. עוה"ד במשרד הם בעלי ניסיון רב שנים בייצוג מבוטחים מול חברת הביטוח בתביעות שונות, בדגש על תביעות ביטוח חיים. משכך, למשרד קשרים ושיתופי פעולה עם מומחים רפואיים בתחומים השונים, המסייעים להם בבנייה ובהוכחת התביעה.
כחלק מהליווי המשפטי מכוון המשרד את לקוחותיו בדרך למיצוי הזכויות שלהם – בבניית התביעה, הכנת חוות הדעת הרפואית וייצוג מול חברת הביטוח ובתי המשפט. דרך זמינות, מקצועיות, אמינות והוגנות, מלווה המשרד את לקוחותיו השונים עד לסיום המקרה על הצד הטוב ביותר.
* לא נשתמש או נעביר את המידע האישי שלך
כתובת: הדסה 66, באר שבע, פינת ההסתדרות
שעות פעילות:
ימים א', ב', ד', ה' 8:30 – 19:00
יום ג' 8:00 – 14:00
יום ו' 8:00 – 13:00